Cykl “Czy wiesz, że…“
W tej serii dzielimy się ciekawostkami, najnowszymi informacjami z branży ubezpieczeniowej oraz praktycznymi wskazówkami, które pomogą Wam lepiej zrozumieć rynek i efektywnie wspierać swoich klientów. Zapraszamy do śledzenia naszych wpisów.
W ostatnich latach wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Zmiany te, zawarte w nowelizacji ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, znacząco doprecyzowały zakres odpowiedzialności związanej z ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Jednym z kluczowych elementów nowelizacji było wprowadzenie definicji „ruchu pojazdu” oraz zmodyfikowanie definicji „wprowadzenia pojazdu do ruchu”. Dotychczasowy brak tych precyzyjnych definicji prowadził do licznych trudności interpretacyjnych w sytuacjach, w których pojazdy były wykorzystywane w sposób niestandardowy – na przykład podczas pracy koparki, działania agregatu prądotwórczego lub obsługi innych maszyn zainstalowanych na pojazdach.
Nowe definicje w ustawie
Obecnie ustawa wprowadza jasne i jednolite definicje, które brzmią następująco:
- Ruch pojazdu – każde użycie pojazdu mechanicznego, które w momencie zdarzenia jest zgodne z jego funkcją jako środka transportu, niezależnie od cech technicznych pojazdu, rodzaju terenu, na którym jest używany, a także od tego, czy pojazd jest w ruchu, czy też pozostaje nieruchomy.
- Wprowadzenie pojazdu do ruchu – każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z jego funkcją jako środka transportu, niezależnie od cech technicznych pojazdu, rodzaju terenu, na którym jest używany, oraz od tego, czy pojazd jest w ruchu, czy też stoi w miejscu.
Nowelizacja miała na celu ujednolicenie przepisów polskiego prawa z wymogami obowiązującymi we wszystkich państwach Unii Europejskiej.