Wyzwania i strategie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce

Czym dla przedsiębiorców jest sukces? Dla jednych to wysokie zyski, dla innych – stabilny rozwój. Jeszcze innym przychodzi na myśl wyłącznie przetrwanie i radzenie sobie w niesprzyjających okolicznościach gospodarczych. Ostatnie lata były ogromnym wyznaniem – zarówno dla gospodarek, konsumentów, jak i dla firm – szczególnie tych małych i średnich. Najpierw doświadczyliśmy pandemii COVID-19 i wstrzymania pracy całych branż, następnie w 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie i przyniosła wiele negatywnych gospodarczo skutków. Do tego trzeba wspomnieć o rosnących kosztach pracy, inflacji i drogich surowcach. Te wszystkie czynniki wpłynęły na kondycję i nastroje polskich przedsiębiorstw. Dlatego Wiener przeprowadził badanie, w którym zapytał właścicieli małych i średnich firm o ich plany na 2023 rok, ocenę działań, jakie podjęli w ostatnich latach oraz o ich sposoby radzenia sobie z trudną sytuacją i kryzysem.

Trudności przedsiębiorstw w Polsce

Jak wynika z badania „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania” przygotowanego przez IQS na zlecenie firmy Wiener, tylko 53 proc. polskich firm z kryzysów toczących się w ostatnich latach wyszła obronną ręką i dobrze ocenia swoją obecną kondycję. Jednak te odczucia różnią się w zależności od wielkości firmy – te małe i średnie, których w naszej gospodarce jest ponad 95%, są bardziej wrażliwe. Prawie 30% właścicieli małych firm uważa, że sytuacja ich przedsiębiorstwa jest obecnie zła. 

 Głównym problemem dla 77% przedsiębiorców jest wysoka inflacja, z czego 44% oceniło jej wpływ jako „bardzo duży”. Ogromny wpływ na firmy ma też podwyżka cen energii, w tym koszty paliw oraz prądu. Zdaniem aż 78 proc. polskich biznesów to najważniejszy problem ostatnich lat. Wyzwań, z którymi mierzą się firmy jest więcej – to wysokie podatki oraz zmiany przepisów, które szczególnie uderzają w najmniejsze przedsiębiorstwa. Duży wpływ na polskie biznesy miała także wojna w Ukrainie, zaburzone łańcuchy dostaw oraz skomplikowana księgowość.

 Jak na te wyzwania odpowiadają firmy? Przede wszystkim, oprócz podwyżek cen, stawiają na nowe inwestycje i dywersyfikują przychody. Dobrym rozwiązaniem może być również zabezpieczenie się przed nieprzewidzianymi, nagłymi zdarzeniami poprzez ubezpieczenie.

Pakiet BIZNES: Kompleksowa ochrona dla małych i średnich przedsiębiorstw

W odpowiedzi na tę potrzebę, Wiener przygotował Pakiet BIZNES, czyli nową polisę odpowiadającą na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw. Ubezpieczenie to pokrywa koszty szkód związanych ze specyfiką danej branży. W razie nieszczęśliwego zdarzenia, przedsiębiorca może liczyć na pomoc w zakresie uszkodzenia firmowego majątku oraz sprzętu elektronicznego. Polisa obejmuje również odpowiedzialność cywilną oraz oferuje szerokie wsparcie ekspertów w sporach prawnych. Więcej na ten temat możecie przeczytać Państwo w artykule „Pakiet BIZNES – kompleksowa ochrona z szerokim zakres ochrony prawnej”.

Ochrona w postaci odpowiedniego ubezpieczenia może wesprzeć przedsiębiorstwo w trudnych, pełnych wyzwań czasach. Z badania Wienera wynika, że obecnie aż 96 proc. firm ma jakąkolwiek formę ubezpieczenia. Co druga z nich ma zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dodatkowe. 37 proc. firm wykupiło wyłącznie obowiązkowe ubezpieczenia, które są wymagane prawem (np. OC pojazdu), a 9 proc. korzysta z ubezpieczeń majątkowych. Właściciele małych firm najczęściej decydują się wyłącznie na ubezpieczenia obowiązkowe (48%), a 66% dużych firm (powyżej 49 pracowników) ma również ubezpieczenia dodatkowe.

Najpopularniejsze rodzaje ubezpieczeń wśród polskich przedsiębiorców

 Najczęstszym rodzajem ubezpieczeń, jakie wykupują właściciele firm, jest OC związane z prowadzeniem działalności. Posiada je 82% badanych. Na drugim miejscu znajduje się ubezpieczenie chroniące wyposażenie i maszyny, które posiada 7 na 10 firm. Polisę chroniącą budynki wykupuje 67% przedsiębiorstw, a NNW dla pracowników 63%. To najbardziej popularne rodzaje ubezpieczeń wśród największych przedsiębiorstw, spośród których ubezpieczenie budynków wykupuje 84% firm, a 82% chroni pracowników w razie następstw nieszczęśliwych wypadków.

Co ciekawe, z badania Wienera płynie jeszcze jeden, ważny wniosek – najważniejszym czynnikiem w sprzedaży ubezpieczeń jest zbudowanie relacji poprzez agenta. Większość firm (68%) podejmuje decyzje o ubezpieczeniu swojej firmy po konsultacji z zaufanym doradcą. Jedynie wśród największych firm spora część (34%) poszukuje ofert samodzielnie. Dla porównania, własne poszukiwania najlepszej oferty i bezpośredni kontakt z firmą ubezpieczeniową podejmuje ogółem co piąte przedsiębiorstwo i tylko 17% małych firm (1-9 pracowników) oraz 13% średnich (10-49 pracowników). Na poszukiwania ubezpieczenia online decyduje się zaledwie 8% właścicieli firm.

Otwartość polskich przedsiębiorców na ubezpieczenia

Jak widać, otwartość na produkty ubezpieczeniowe wśród polskich przedsiębiorców jest duża. Jednym z rozwiązań w zakresie ubezpieczeń na życie opisane jest w artykule „Compensa Bezpieczna Grupa ze znacznie poszerzonym katalogiem ryzyk”, który porusza nie tylko szczegóły dotyczące 70 różnych ryzyk, związanych z życiem ubezpieczonego, współubezpieczonych i ich zdrowiem, ale również informacje dotyczące digitalizacji procesów sprzedażowych.

Polisa służąca do zabezpieczenia biznesu pozwala odważniej myśleć o przyszłości. A zdaniem polskich przedsiębiorców, to właśnie poszerzanie swoich możliwości daje największą szansę na utrzymanie działalności. Firmy, według badania Wiener, chcą w 2023 r. przede wszystkim powiększać swoje oferty produktów i usług (53 proc.) czy obszary działalności w Polsce i zagranicą (64 proc.) oraz wdrażać nowe rozwiązania technologiczne (41 proc.). A jak z tą tematyką łączą się ubezpieczenia dla sektora MŚP? W tekście „Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego pod kątem potrzeb małych i średnich firm” przeczytacie Państwo o szerokiej definicji sprzętu elektronicznego oraz interesującej ofercie  dla tych firm.

Ubezpieczenia wspierają rozwój polskich firm

Polscy przedsiębiorcy dążą do sukcesu ciężką pracą, zaangażowaniem oraz ciągłym dokształcaniem się oraz rozwojem kompetencji. Warto tworzyć produkty ubezpieczeniowe, które odpowiadają na ich potrzeby m.in. wspierających pracowników. W materiale „Ubezpieczenia dla małych i średnich firm – o ofercie KAPITALnego ubezpieczenia na życie dla pracowników” znajdziecie Państwo przekonującą argumentację dotyczącą ubezpieczeń, jako benefitów pracowniczych.

W obecnych czasach rozwijanie firmy w Polsce jest skomplikowane, dlatego ubezpieczeniowa oferta produktowa powinna być prosta, zrozumiała, łatwa w obsłudze i przyjemna w sprzedaży. Zachęcamy do lektury nowego wydania oraz wyników z badania, zawartych w raporcie „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023 rok”.


Poprzedni wpis

Rekomendacje klientów dźwignią biznesu agenta ubezpieczeniowego

Następny wpis

Ubezpieczenie szkolne Następstw Nieszczęśliwych Wypadków