Ciągle coś zmienia się w otoczeniu prawnym w naszej działalności dystrybucyjnej. Musimy dostosowywać się do nowej sytuacji. Trzeba o tym wiedzieć, a jeśli zajdzie taka potrzeba, to stosować w praktyce. Taką zmianę wprowadzają nowe uregulowania wprowadzone w nowej wersji aplikacji “mObywatel” obowiązujące w praktyce od 14 lipca 2023 roku. Bo od tego dnia każda osoba posiadająca obywatelstwo polskie i korzystająca z rządowej aplikacji mObywatel, posiada dostęp do mobilnej wersji swojego dowodu osobistego i może się nim posługiwać. Przepisy zrównują pod względem prawnym dokumenty obsługiwane w aplikacji mObywatel z dokumentami tożsamości (dowodami osobistymi) posiadanymi w tradycyjnej formie. Zamieszczony mDowód w aplikacji mObywatel, to dokument mobilny stwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie użytkownika tej aplikacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dokument umożliwia więc weryfikację osoby przy wzajemnej fizycznej obecności stron np. postępowania administracyjnego, zawarcia umowy itd..
Jakie zmiany wprowadza to do dystrybucji ubezpieczeń?
Każdy dystrybutor ubezpieczeń (agent/OFWCA) w określonych sytuacjach, w szczególności przy zawieraniu ubezpieczeń życiowych – ale nie tylko – ma obowiązek identyfikacji klienta (Ubezpieczającego) oraz weryfikacji jego tożsamości. Tradycyjnie robimy to poprzez okazanie dowodu osobistego. Obecnie – po wprowadzeniu “mDowodu”, klient może nam przedstawić taki elektroniczny dowód i my mamy obowiązek go uwzględnić zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Musimy jednak pamiętać, że w mDowodzie seria i numer mDowodu (tzw. CAN) różnią się od numeru tradycyjnego dowodu osobistego. Po prostu są inne i składają się z czterech liter i pięciu cyfr, czyli z łącznie z 9 znaków. CAN jest zapisany na awersie (pierwszej stronie mDowodu) oraz na rewersie (drugiej stronie) jako kod kreskowy. Numer ten zabezpiecza e-dowód przed odczytaniem danych przez osoby nieuprawnione i jest potrzebny do korzystania z elektronicznych funkcji tego dowodu, ale w aplikacji mDowód znajduje się numer dowodu osobistego tej osoby. I przy identyfikacji osoby dla celów ubezpieczeniowych, na podstawie mDowodu we wniosku wpisujemy serie i numer dowodu osobistego, a nie numer CAN.
Weryfikacja tożsamości z użyciem mDowodu: procedura i metody
Czyli, jeśli klient będzie chciał skorzystać z mDowodu do potwierdzenia swojej tożsamości, należy dokonać weryfikacji tożsamości w oparciu o ten dokument, zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami. Podstawową metodą weryfikacji jest metoda wizualna, którą stosujemy dotychczas przy sprawdzaniu tradycyjnego dowodu osobistego i innych dokumentów. Polega ona na sprawdzeniu najważniejszych elementów: fotografii (porównanie wizerunku twarzy), danych osobowych, hologramu, oraz daty ostatniej aktualizacji danych, która jest pokazywana na zegarze pokazującym aktualną datę i godzinę oraz ruchomego elementu graficznego znajdującego się na każdym mDowodzie. Te dwa ostatnie elementy potwierdzają, że okazujący korzysta faktycznie z programu mObywatel, a nie np. kopii mDowodu zgranej do telefonu. Tak przeprowadzona weryfikacja pozwala na potwierdzenie autentyczności prezentowanego agentowi dokumentu elektronicznego mDowodu. W razie wątpliwości – zwłaszcza przy dużych ubezpieczeniach (z działu I, grupa 3) – należy dodatkowo sprawdzać tożsamość poprzez okazanie (wyświetlenie) certyfikatu mObywatel lub za pomocą skanera kodów QR.
Podsumowanie
Reasumując, zmiany nie są duże, ale wymagają szczególnego zwrócenia uwagi na autentyczność okazywanego mDowodu przy weryfikacji tożsamości. W dokumentacji ubezpieczeniowej posługujemy się dalej numerem dowodu osobistego (seria i nr), który jak już wspomniałem, jest zawarty na pierwszej stronie mDowodu. Poszczególne ZU mogą wprowadzić inne uregulowania wewnętrzne i wtedy maja one pierwszeństwo w stosowaniu przed zasadami ogólnymi przedstawionymi powyżej.