Każdy dystrybutor ubezpieczeń (agent, ale nie OFWCA) ma ustawowy obowiązek złożyć sprawozdanie Rzecznikowi Finansowemu. Wynika on z art. 33 ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2019 roku poz.2279).
Sprawozdanie należy złożyć Rzecznikowi do 15 lutego każdego roku! Raport dotyczy rozpatrywania reklamacji przez agenta i należy w nim podać liczbę wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia w terminie reklamacji zgodnie z wolą klientów.
Do złożenia tego sprawozdania jest zobowiązany każdy podmiot wpisany jako agent
w rejestrze UKNF. Jeśli pracujesz w multiagencji jednocześnie jako agent i OFWCA,
w multiagencji również jesteś zobowiązany złożyć takie sprawozdanie. Sprawozdań nie składają: OFWCA u multiagenta oraz agenci wyłączni ZU.
Sprawozdanie można złożyć online pobierając aktywny formularz ze strony Rzecznika Finansowego.
Wymagane są bardzo proste dane, ale przed ich wypełnieniem radzimy zapoznać
się z tymi pytaniami i dopiero udzielić odpowiedzi. U agenta pola w większości wynosić będą “0”, ale wpisanie błędne jednej danej pociąga za sobą kolejne pytania
i najczęściej dalsze błędy. Dlatego trzeba problem reklamacji w roku 2020 dobrze
u siebie przeanalizować. Większość reklamacji wykonują zakłady ubezpieczeń
i to one je ujmują w swoich sprawozdaniach. Agenci ujmują tylko te reklamacje, które sami obsługiwali. Dotyczą one głównie dystrybucji ubezpieczeń i sposobów realizowania obowiązków (np. informacyjnych, IDD, RODO) wobec klientów.
W przypadku ewentualnych wątpliwości jak w sposób prawidłowy wykonywać obowiązek wynikający z art. 33 wspomnianej ustawy, instytucje finansowe powinny zwrócić się w tej sprawie do Rzecznika Finansowego. Ważne jest bowiem zapewnienie, aby przekazywane Rzecznikowi dane były przejrzyste i rzetelne.