Zawodowa odpowiedzialność cywilna. Dlaczego warto oferować ją klientom? Poradnik dla agentów ubezpieczeniowych

Zastanawiając się nad tematyką, którą należałoby podnieść na łamach Agenta Przyszłości, postanowiłem stworzyć cykl artykułów pod nazwą „Zawodowa odpowiedzialność cywilna”. W kilku artykułach opowiem o praktycznych aspektach funkcjonowania zawodowej odpowiedzialności cywilnej w Polsce. Decyzja na ten temat padła z dwóch powodów. To nie tylko interesujący temat dla wszystkich agentów, ale też znaczenie tych ubezpieczeń będzie szybko rosło. Myślę, że cykl będzie przydatny zarówno dla agentów z dłuższym stażem w ubezpieczeniach, jak i młodszych.

Zawodowe ubezpieczenie OC. Unikamy tego, co nieznane

Częściej spotykam się z kompleksową obsługą klientów, niż specjalizacją dziedzinową. Jest to racjonalny sposób działania – agenci obsługują wszystkich klientów z rejonu swojej działalności, a klienci ci mają przecież zróżnicowane potrzeby. Będą to małe i średnie firmy, osoby fizyczne ze swoimi rodzinami oraz wykonywaną działalnością zawodową i prowadzoną działalnością gospodarczą. Mało mamy jeszcze agentów specjalizujących się w określonych ubezpieczeniach lub dziedzinach. W ostatnich kilku latach zauważam jednak stopniowy wzrost zainteresowania ubezpieczeniami zawodowymi, zdrowotnymi oraz na życie. Niestety część agentów nie wykazuje aktywności, aby sprostać rosnącym wymaganiom.

Po głębszej analizie tego problemu dochodzę do wniosku, że agencji unikają podejmowania tego rodzaju ubezpieczeń, gdyż ich po prostu nie znają. Jeden ze znanych mi dobrych agentów oświadczył mi wprost:

„Nie zajmuję się nimi (odpowiedzialnością cywilną), bo się na tym nie znam. Tych ubezpieczeń jest bardzo dużo, inne dla każdego zawodu, jedne obowiązkowe inne dobrowolne. Do tego wypada znać się na tym, no bo jak rozmawiać o czymś „abstrakcyjnym” mając z drugiej strony klienta specjalistę. Do tego prowizja jest mała i mam ją np. za zawarcie dwóch ubezpieczeń OC pojazdu lub jedno auto casco. Na dodatek takie ubezpieczenie może mi się trafić raz, dwa razy w roku. Dlatego się tym nie zajmuje, nie oferuję, ba! nawet o tym nie wspominam”.

To dało nam wiele do myślenia.

Po wejściu w życie nowych zasad dystrybucji ubezpieczeń (IDD), każdy dystrybutor powinien dokładnie rozpoznawać potrzeby klienta i na tej podstawie rekomendować odpowiednie produkty. Problem zawodowej odpowiedzialności cywilnej (ZOC) ujawnił się więc ze zdwojoną mocą. Bo czym jest kompleksowe ubezpieczenie klienta, bez uwzględniania ubezpieczenia aktywności zawodowej? Dlatego postanowiłem ten problem podjąć i szerzej nakreślić go w kolejnych materiałach zamieszczanych na tym blogu.

Czy to się sprawdziło w praktyce?

Weźmy na tapet multiagencję Alwis&Secura, w której szybko zdiagnozowano ten problem i wdrożono odpowiednie rozwiązania. W pierwszym rzędzie postawiono na dotarcie z szeroką informacją o tych ubezpieczeniach do wszystkich OFWCA. Wykorzystując obowiązki wynikające z IDD o koniecznym rozpoznaniu potrzeb w każdym ubezpieczeniu, zarekomendowano współpracownikom, aby zawsze podejmować z klientem temat ubezpieczenia zawodowego OC. Na początku nawet informacyjnie, a przy zainteresowaniu ubezpieczanego zapewniano pełną pomoc merytoryczną przy zawarciu polisy. Wdrożono wewnątrz agencyjny system informacji dla OFWCA, w którym odpowiadano na zadawane pytania. Każde indywidualne pytanie i odpowiedź, były przekazywane elektronicznie do wszystkich OFWCA. Z czasem, zaczęliśmy zamieszczać także szersze informacje problemowe o tych ubezpieczeniach i wynikających z nich implikacjach. Aż doszliśmy do opracowywania kompleksowych informacji o ubezpieczeniu zawodowym OC dla różnych zawodów.

Opublikowanie materiałów o zawodowej odpowiedzialności cywilnej dla poszczególnych zawodów zostało bardzo dobrze przyjęte przez naszych współpracowników, podobnie jak przez agentów wewnętrznych. Świadczą o tym najmocniej zwrotne wpisy oraz liczne telefony. Otrzymywałem jednak sygnały, aby przypomnieć od początku podstawy tej odpowiedzialności i ubezpieczenia.

“Jedni uczyli się o tym kilka lat temu i już zapomnieli, bo nie na co dzień się te ubezpieczenia robi. Innych, szczególnie tych młodszych, którzy później dołączyli – nikt nie szkolił i nie szkoli z tych zagadnień. Stąd przypomnienie podstaw byłoby chyba dla wszystkich korzystne”.

Napisał do mnie jeden z agentów.

Jakich materiałów o ZOC można się spodziewać?

Cykl materiałów informacyjnych o zawodowej odpowiedzialności cywilnej skierowany jest głownie – ale nie wyłącznie – do dystrybutorów ubezpieczeń, czyli agentów/OFWCA. Powstaje jako podręczna, niezbędna wiedza do podjęcia z klientem rozmowy o zawodowym ubezpieczeniu jego odpowiedzialności cywilnej.

Każdy artykuł zamieszczony na portalu, będzie dotyczył jednego zawodu lub grupy zawodowej, nawet jeśli są one do siebie bardzo zbliżone np. adwokat, radca prawny. Dzięki temu czytelnik będzie miał w jednym miejscu wszystkie niezbędne dane o ubezpieczeniu tego konkretnego zawodu. Będzie pokazywał on specyfikę tego zawodu, jego wykonywania oraz sposób funkcjonowania struktur zawodowych i samorządowych. Podawane będą także podstawy prawne ich działania oraz ubezpieczenia.

Ze względu na cel opracowania – pomoc dla dystrybutorów ubezpieczeń, agentów – w materiałach stosowane są uproszczenia, pominięcia mniej ważnych spraw, pewne skróty. Prezentowane materiały będą jednak zawsze oparte na aktualnym stanie prawnym. Trzeba mieć na uwadze, że niektóre elementy mogą się powtarzać w kolejnych materiałach, po to, aby każdy z nich stanowił odrębną całość.

dr Stanisław Kuta
doradca zarządu
Alwis&Secura sp. z o.o.

Poprzedni wpis

Jak rozliczać koszty działalności w agencji ubezpieczeniowej?

Następny wpis

Odszkodowanie z OC gdy firma ma siedzibę w domu. Case study w sytuacji dwóch polis OC i wypadku w czasie lockdownu